RECREE

Recree er et internt brand, som vi har startet i Growbix. RECREE’s mission er at vise hvordan moderigtigt design, bæredygtighed og genbrug kan gå hånd i hånd. Det gør de ved at lave bæredygtige styrkebriller og solbriller, hvor alt materialet i stellet er genbrugt plastik og aluminium.

Opgaven: En stabil omsætning fra dag 1

Formålet med arbejdet for RECREE var at skabe en stabil og tilfredsstillende omsætning allerede fra deres første åbningsdag. Growbix arbejde for RECREE var en fuldservice løsning, som bestod af at udarbejde konverterende visuelt indhold til deres sociale medier, annoncer og hjemmeside, som også understøttede deres brand mission. Derudover lå opgaven i at få kortlagt og eksekveret en digital markedsføringsstrategi, som kunne konvertere til salg fra dag 1. Growbix stod også for at udarbejde en konverteringsoptimeret webshop til RECREE

Video & foto der konverterer

Nøglen til succes for RECREE, og en hver anden private label forretning i modebranchen er at have en rørende brand historie og fangende visuelt indhold, som kan kommunikere brandets budskab ud til deres målgruppe. Derfor var det vigtigste arbejde i RECREE’s tilfælde, de visuelle historier vi skulle kunne fortælle i form af video og foto, som ville motivere målgruppen til at købe. 

I Growbix har vi en systematisk tilgang til konverterende content, som bestod af følgende trin: 

  • Identificere og beskrive brandets værdier i fællesskab med brandet.
  • Identificere og beskrive målgruppens værdier på baggrund af en målgruppe-analyse.
  • Udarbejdelse af en design manual til foto og video optagelserne. 
  • Kortlægge en visuel historie, som understøtter brandets budskaber i fællesskab med brandet. 
  • Planlægge optagelsesdagene ved kordination af lokation, modeller og rekvisitter. 
  • Skyde optagelserne. 

Efter optagelserne går Growbix teamet til redigeringsprocessen. Redigeringsprocessen er en af de vigtigste, når man arbejder med konverterende content, da indholdet skal optimeres til de enkelte kanaler, hvor indholdet skal vises.

Eksempelvis har vi bedst erfaring med korte 15-sekunders videoer til annoncering på sociale medier i formatet 2:3, hvor budskabet allerede kommer efter 3 sekunder, og der er undertekster i videoerne, da størstedelen af brugere på sociale medier browser uden lyd.

Til hjemmesiden gjorde vi brug af den klassiske 16:9 brede format, der fylder hele skærmen. Brugere som besøger din hjemmeside har nemlig allerede fået en interesse i dit brand og vil gerne se mere til historien, da du allerede har fanget deres opmærksomhed.

I bund og grund udarbejdede vi det samme indhold, så det både var mobil & desktop optimeret til hjemmesiden, men også til annoncer og sociale medier, så man kan fortælle det korrekte budskab til den korrekte bruger på det korrekte tidspunkt, så de konverterer.

RECREE’s målgruppe skifter fra desktop til mobil, derfor var vigtigt at lave annoncer, som var optimeret til desktop og mobil.

Konverteringsoptimeret hjemmeside

Ligesom konverteringsoptimerede videoer og billeder, udarbejdede vi også en konverteringsoptimeret hjemmeside. Normalt når Growbix arbejder med konverteringsoptimering har vi en kreativ, men datadrevet tilgang baseret på tidligere brugeroplevelser & adfærd. Da RECREE ikke havde en hjemmeside i forvejen, så var der ikke nogen historisk UX data på hjemmesiden at arbejde ud fra. Derfor gjorde vi brug af best-practices og tidligere learnings fra lignende brancher til at udarbejde en konverteringsfokuseret webshop. 

Baseret på tidligere learnings og RECREE’s marketing strategi kunne vi definere følgende fokuspunkter: 

  • Da marketing strategien fokuserede på sociale medier, var det kritisk at hjemmesiden var optimeret til mobiltrafik. 
  • Da produktet er enkeltstyrke briller, hvor der er mere fokus på mode fremfor rådgivining, så skulle interfacet være enkelt med det visuelle i fokus og så få klik fra besøg til køb. 
  • Den rådgivning, som folk havde brug for ligger i stelstørrelse, så fokus var at udarbejde nemme guides, som passede til produktsiden med en størrelsesguide for det enkelte stel. 

Resultatet var en enkelt, men mobiloptimeret hjemmeside med videoerne og billederne i fokus, hvor der var 4 klik fra besøg til betaling, og med en unik størrelsesguide til hvert enkelt produkt. .

Det var også essentielt at optimere hjemmesiden til både desktop og mobil.

Leadgenerering og bearbejdelsen til køb

Da formålet med opgaven for RECREE var at få omsætning fra dag 1, så var det vigtigt at få brand-awareness og få brugeren til at udføre anden konvertering et godt stykke tid før lanceringen. 

Strategien for RECREE var derfor at arbejde med leadkampagner op til lanceringen, hvor vi indsamlede e-mails på kunderne til en venteliste i RECREE’s e-mail system og bearbejdede dem til køb på lanceringsdagen. 

Da vi havde stærkt indhold, som visuelt kunne fortælle brand historien lå marketing strategien i at arbejde med følgende kanaler for at indsamle leads:

  • Betalt annoncering på sociale medier
  • Influencer marketing
  • Display & Youtube annoncering

Annonceringen på sociale medier foregik på kanalerne: Facebook & Instagram og Pinterest. Efter installering af Facebook og Pinterest pixel samt google analytics havde RECREE styr på at tracke alt website adfærd og adfærd på alle sine marketing kanaler. Der blev derefter udført lead kampagner til RECREE’s relevante målgruppe, hvor brandet blev præsenteret kort, og derefter fordelen ved at skrive sig op til deres venteliste. Ved tilmelding blev e-mailsene automatisk overført til RECREE’s e-mail system Klaviyo ved hjælp af en direkte integration. Når e-mailsene røg over til ventelisten i Klaviyo røg kontakterne ind i et velkomstflow, hvor brugeren fik et link til en unik velkomstvideo. Derefter blev brugeren løbende bearbejdet med e-mails op til lanceringsdagen. 

RECREE gjorde også brug af Google annoncering i form af Display og Youtube annoncering med samme tilgang som annoncering på sociale medier. 

En af de mest vigtige tiltag var influencer markedsføring for RECREE. Influencer marketing er en kritisk aktivitet, hvis man vil have succes med et private label brand. Kunderne kender nemlig ikke dit brand i forvejen, men de vil have en helt anden tiltro til dit brand, hvis en influencer de kender, følger og ser op til går med dine produkter. 

Growbix er partner med influencer platformen Make Influence, som arbejder med kommissionsbaseret markedsføring, hvilket er en transparent måde at arbejde med influencer markedsføring, hvor man som kunde selv bestemmer sin ROAS. 

RECREE’s influencere fik tilsendt produkter og et unikt link til deres helt egen venteliste, som de promoverede. Når kunderne så tilmeldte sig via influencerens link, foregik der en lignende automatisk proces, som fik dem ind i et e-mail flow.  Den store forskel lå dog i at kontakterne fik tilsendt en personlig videohilsen fra influenceren, som de havde tilmeldt dig igennem. På den måde kunne RECREE holde kommunikationen så relevant som muligt. 

Efter kontakterne blev bearbejdet i 7-30 dage var det tid til at gøre dem til betalende kunder på lanceringsdagen. Det gjorde vi på følgende måde:

  • Facebook retargeting: På lanceringsdagen annoncerede vi ud til de personer, som havde udfyldt formularen på vores Facebook Lead Ads. Budskaberne var forskellige, alt efter hvilken formular brugeren havde udfyldt.  
  • E-mail marketing automation: Eftersom vi havde indsamlet e-mails fra mulige kunder, blev der dagene op til lanceringen lavet automatiske flows til de kunder, som havde udfyldt formularen. De blev mødt med en e-mail dagen før lanceringen som påmindelse, og så tre e-mails på lanceringsdagen og en enkelt dagen efter lanceringen. Budskaberne var igen forskellige, alt efter hvilken kontaktformular kunden havde udfyldt. Derudover blev der også opsat automatiske e-mail flows til kunder, som udførte en specifik handling på hjemmesiden ved lanceringen, som blev brugt til dynamisk remarketing på e-mail. 
  • Facebook dynamisk retargeting: Ligesom på e-mail opsatte vi også et remarketing flow på facebook, der mødte en tidligere besøgende kunde med det produkt(er), som kunden havde kigget på eller tilføjet til kurven. Her kunne vi ligesom i e-mail remarketing tjene penge på den tabte trafik.

Resultat

RECREE nåede en tilfredstillende omsætning og konverteringsrate på lanceringsdagen og fortsætter løbende med en stabil omsætning. Dette er dog kun begyndelsen på RECREE’s eventyr. Følg med på vores blog for at se hvordan virksomheden udvikler sig og når nye højder.

1
% konverteringsrate
1
% ROAS
1
KR. PR. LEAD

Skal vi skabe de samme resultater for jer?