fbpx

Sådan opsætter du shopping på instagram

Sådan opsætter du shopping på instagram

Shoppping funktionen på instagram har ændret gamet og måden brugeren kan interagere med virksomheder på instagram. Efter tilføjelsen klikker over 90 millioner instagram profilen på et shopping post om måneden. Er du en webshop er det en kæmpe fordel at få tilføjet shopping elementet til din virksomheds instagram. Med denne kan du tagge produkter i dine posts og stories, så folk som kan lide dit indhold kan gå direkte til produktet de interesserer sig for med et enkelt klik. Det kan virke ret komplekst at få det opsat, men vi har lavet en guide med nogle simple trin, som gør det så enkelt som muligt.

1. Sørg for at din instagram profil opfylder de generelle krav.

Det er ikke alle, som er accepteret til shopping på instagram. For at kunne opsætte shopping på din instagram profil, så skal du opfylde følgende krav:

  • Din virksomhed skal være lokaliseret i Instagrams accepterede lande. Danmark er en af disse lande, så såfremt din virksomhed er lokaliseret i Danmark, så opfylder du dette krav.
  •  Din virksomhed skal sælge fysiske varer.
  •  Din instagram profil skal være konverteret til en virksomhedsprofil, og den skal være forbundet til din facebook side.
  •  Din virksomhed skal have et Facebook produktkatalog. 

2. Forbind dit Facebook katalog med instagram.

Såfremt du opfylder kravene i trin 1, så er du godt på vej til at have shopping funktionen på din instagram. Nu skal dit facebook katalog forbindes til din instagram. Der er faktisk 2 måder at gøre dette på, men denne guide tager udgangspunkt i den nemmeste metode, som fungerer såfremt din virksomhed er tilknyttet en Business Manager på facebook. Såfremt din virksomhed er forbundet en Business Manager konto, så skal du følge disse trin. 

  •  Log ind på den business manager, som administrerer din Facebook og instagram konto.  
  •  Når du er inde i business manageren trykker du på menulinjen i venstre hjørne, og vælger menupunktet “Kataloger” under aktiver. 
  • Herfra vælger du det ønskede katalog. Det er vigtigt at din Business Manager er ejer af kataloget eller har administrator adgang, ellers vil du ikke kunne lave de ønskede ændringer. 
  • Når du har klikket ind på dit katalog, så skal du i venstre side vælge menupunktet “Indstillinger”. Når du har klikket ind på dette, så skal du klikke på knappen “Administrer virksomhedsprofiler” under menupunktet “Tilknyttede virksomhedprofiler”. Herefter klikker du på knappen “Tilknyt”.

Når disse trin er udført vil instagram gennemgå din profil, før den bliver accepteret til shopping. Der går typisk mellem 2-7 dage, før at instagram har gennemgået din profil. Når det er gjort vil du kunne se at din profil under “Tilknyttede virksomhedsprofiler” står som godkendt til shopping ligesom billedet for oven. 

3. Tilføj kataloget på din Instagram.

Når din konto er blevet gennemgået og godkendt til shopping på Instagram, så skal du tilføje kataloget i din Instagram virksomhedsprofil. Det gør du på følgende måde:

  •  Log ind på din Instagram konto på telefonen(Sørg for du har den seneste version af appen).
  •  Klik ind på din egen profil, og klik på menulinjen oppe i højre hjørne. Her vælger du “Indstillinger” nede i bunden.
  • Under “Indstillinger” vælger du virksomhed, og vælger punktet “Køber ind”.
  • Herfra kan du vælge hvilket katalog du vil bruge til at tagge produkter på. Her vælger du kataloget fra din Business Manager.

4. Begynd at tagge produkter!

Når du har udført disse trin, så kan du tagge produkter på Instagram posts og stories. Det gør du på følgende måde:

  • Upload et post som du plejer, med billedtekst, og tags.
  • Under “Tag personer” finder du menupunktet “Tag produkter”. Du klikker ind på denne, og vælger de produkter du vil tagge. Og så poster du opslaget som normalt. 

 

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp med at få opsat din instagram konto til shopping? Så kontakt os endelig, og vi hjælper dig.