Sådan får du succes med influencer marketing

“Influencer marketing er et af de mest effektive måder at skabe trafik og salg til dit brand. Det er også blevet mere tilgængeligt end nogensinde før, på grund af…”

Sådan får du succes med influencer marketing

Influencer marketing er et blevet et kæmpe emne indenfor markedsføring på grund af sociale mediers stigende relevans i samfundet. Influencer marketing er et af de mest effektive måder at skabe trafik og salg til dit brand. Det er også blevet mere tilgængeligt end nogensinde før, på grund af helt normale mennesker kan blive influencers gennem sociale medier som Instagram, Youtube & TikTok.  Der er dog nogle vigtige trin du bliver nød til at følge, hvis du vil få succes med influencer marketing. Læs med her, og få et indblik i hvordan du kan skabe succes med influencer marketing.

Hav en klar defineret målgruppe:

  • FB analytics
  • Google analytics

Som enhver anden marketing kanal er målgruppevalget en af de mest vigtigste kriterier for at skabe resultater med din markedsføring. Hvis der ikke er et produkt/market fit og du annoncerer med dine produkter til den forkerte målgruppe, vil du højst sandsynligt ikke få nogle resultater, ligesom hvis du laver samme fejl på Facebook og Google. Markedsføring handler nemlig om relevans, og derfor er det vigtigt at annoncere det rette produkt til den rette målgruppe. 

Hvis du allerede har tracking koder fra hhv. Facebook eller Google installeret vil du nemt kunne finde demografi og interesser på den målgruppe, som foretager køb på dit site. Hvis du har Google analytics tagget finder du nemt målgruppen ved at gå ind i din Google Analytics, og vælge punktet “Audience” i menuen i venstre hjørne. Under Audience kan du se både demografi og interesser din målgruppe har.

Eksempelvis har denne kunde en meget klar demografisk målgruppe af kvinder i alderen 25-54, som kan ses i denne “Demographics” rapport fra Google Analytics:

Vælg dine influencers ud fra data

Når du nu har klar og tydelig data på din målgruppe har du allerede taget det første skridt mod succesfuld influencer markedsføring. Nu skal du så kunne matche din målgruppe med dine influencers målgruppe. Dette er svært hvis du arbejder med influencers på sociale medier på Instagram, da det faktisk kun er influenceren selv, som har adgang til sin målgruppes data. Hos Growbix har vi dog et samarbejde med platformen Make Influence, som er en transparent influencer platform, hvor du kan se relevant data for influenceren, som gør grundlaget for gode resultater meget større!

Her er et eksempel på en influencer vores kunde samarbejder med på platformen, hvor du kan se at den demografiske data stemmer nærmest 1:1 med influencerens målgruppe. Her er der høj mulighed for succes!

Relation er nøglen

Når samarbejdet med influenceren er hjemme, og hvis du har valgt den rigtige influencer vil du en solid stigning i trafik og omsætning. Men der er faktisk stadigvæk noget du kan gøre for at få en endnu større omsætning. 

Hvis du opsamler trafikken med Facebook retargeting & E-mail automations vil du kunne få betydelig meget mere ud af din influencer marketing, stadigvæk med en rigtig god ROAS! Sørg for at have installeret din Facebook pixel & hhv. Trackingkoder fra dit e-mail system. Derudover bør du få en sign-up form på din hjemmeside, så du kan indsamle mails på de besøgende du får gennem influenten. På den måde kan du fylde dine remarketing lister og nyhedsbrevsliste op. 

Eksempel på resultater

Hos Growbix har vi skabt store resultater med influencer markedsføring. Se eksempelvis billedet for neden af en kunde, om på 2 uger allerede omsatte for over 100.000 kr. Med influencer marketing ved brug af ovenstående setup

Skal vi hjælpe jer med influencer marketing?