Kombinationen har skabt en profitabel vækst-komet med en månedlig omsætning på over en halv million. Det er en stigning på intet mindre end 1.100% i månedlig omsætning på kun et år..”

Fra aspirerende delikatesseforretning til digital vækst-komet

Exotic Mix er en delikatesseforretning og webshop, som sælger et stort og eksklusivt udvalg af nødder, tørrede frugter, chokolade dragéer og meget andet. De blev etableret i 2011 og har siden haft en fast plads i hjertet af København – nærmere Torvehallerne. Deres kundeservice er altid i øjenhøjde og kvaliteten er i højsædet, uanset om du besøger deres charmerende butik i Torvehallerne eller deres shop, Exoticmix.dk.

Baggrund for samarbejde

Exotic Mix består af ildsjæle, der elsker det de laver. Derfor går der ikke lang tid fra tanke til handling. I 2018 besluttede de at åbne dørene til en digital webshop. Med blod på tanden, drog de ind i den digitale jungle med et ønske om at opnå de samme succesfulde resultater, som de havde erfaret med deres fysiske butik. Selvom de brugte tid og fik gode resultater, var det ikke nok for dem, hvilket er baggrunden for samarbejdet med Growbix.

Strategisk tilgang og valg af kanaler

Ud fra deres case, havde Exotic Mix brug for en skarp strategi, til at opbygge en større digital kendskabsgrad, samt profitabel marketing på tværs af kanaler. Med udgangspunkt i deres fysiske tilstedeværelse og daværende online performance, arbejdede vi med en tilgang, som ville sikre en rød tråd i kunderejsen. Den endelige strategi arbejdede vi med følgende aspekter:

  • Strategisk rådgivning på tværs af digitale aspekter af forretningen.
  • Influencer marketing til brand awareness og trafik.
  • Betalt annoncering på sociale medier til trafik, leadgenerering og førstegangs konverteringer.
  • Content produktion. 
  • Webdesign og konverteringsoptimering af webshoppen til den indkommende trafik.
  • E-mail marketing gennem nyhedsbreve og automations til at øge kundelivstidsværdien.

Annoncering og indsamling af trafik

Med henblik på at øge kendskabsgraden, blev branding og indkommende trafik til websitet vores primære fokus, i vores marketing setup for størst muligt skalering. Derfra blev målet at konvertere de besøgende til betalende kunder og leads til fremtidigt gensalg. Med denne tilgang, havde vi en god grobund for et profitabelt marketing setup. Kanalerne vi brugte var følgende:

  • Influencer marketing
  • Betalt annoncering på sociale medier
  • Email marketing og automation

Annoncering og indsamling af trafik

For Exotic Mix, var influencer marketing et vigtigt partnerskab og et stærkt marketingsværktøj til succes. Som private label brand, er det nødvendigt at skabe troværdighed omkring sine produkter og tydeliggøre differentieringer og unikke kvaliteter. For at ramme en niche bestemt målgruppe, var det vigtigt take at arbejde med mikro influencers, således der var en troværdig person som afsender.

Mikro influencers er primært kendt for at opbygge troværdighed, da de producerer relaterbart content, samt er i øjenhøjde med deres følgere. Hvorfor de har en stor mulighed for at influere deres følgere mod et bestemt produkt eller tjeneste.

Hos Growbix anbefalede vi, at Exotic Mix gjorde brug af platformen Make Influence, da de, ligesom Growbix, arbejder med datadrevet marketing og giver mulighed for 100% gennemsigtighed.

Værdifulde konverteringer gennem betalt annoncering

Med henblik på at opnå konverteringer (set indhold, tilføjet til kurv, køb), gjorde vi brug af annoncering på Facebook og Instagram, da det, omvendt Influencer marketing, gav os muligheden for at ramme en bredere målgruppe. Et vigtigt og nødvendigt trin i denne proces, var at installere en Facebook-pixel og sikre at den nødvendige data gik igennem på hændelses administratoren. Med dette setup kunne Facebooks algoritme finde frem til folk, som allerede havde besøgt Exotix Mix’s website og foretaget en tidligere handling.

Efter nok indsamlet data, blev formålet at arbejde aktivt med de sporede hændelser. Her brugte vi remarketing annoncer til at minde tidligere besøgende om brandet og tidligere sete produkter, så de kunne føres længere ned i købstragten. For at få flest mulige værdifulde konverteringer, analyserede vi – ved hjælp af en kohorte analyse – adfærden for hvor lang tid der gik fra enkelt hændelse til aktivt køb på hjemmesiden.

Content produktion

En del af strategien for Exotic Mix, var blandt andet at bibeholde den gode, informative kundeoplevelse og lade kunderne komme helt tæt på, så de kunne få den fulde oplevelse; som hvis kunden var i butikken i Torvehallerne. Her fokuserede vi på videomateriale til marketingaktiviteter, som en essentiel kerne i handlingsplanen.

Når du som kunde hverken kan røre, smage eller dufte delikatesserne og specialiteterne, som Exotic Mix tilbyder, var det vigtigt at indholdet var informativt, så du som forbruger vidste hvad der kunne forventes af smagsoplevelsen. Det samme var gældende for genkendeligheden af content, så forbrugeren ikke var i tvivl om afsenderen. Derfor blev Baha, som er butiks- og marketing manager hos Exotic Mix, den digitale frontfigur, da det også er ham, kunderne ofte møder i butikken. Med denne metode kunne vi opbygge et stærkt brandkendskab på den betalte annoncering.

Til det, udviklede vi, en strategisk tilgang til content produktion for at identificere hvilke interesseområder, som ville skabe størst interaktion og konvertering. Den strategiske tilgang bestod af følgende trin:

  • Planlægning af månedligt content baseret på data, sæson og branchekendskab
  • Udarbejdelse af manus til videooptagelser, med fokus på informativt indhold, der vækker interesse, giver lyst til interaktion og skaber konvertering.
  • Koordinering af optagelsesdage, tidspunkt, udstyr og lokation. 
  • Optagelse af de planlagte optagelser.
  • Eksekvering af marketingkampagner med det optagede content. 
  • Analyse af resultater på marketingkampagner. 

Redigeringsprocessen fokuserede på at skabe et ensartet udtryk, som var tilpasset Exotic Mix identitet, hvorved der blev sikret genkendelighed og kendskabsgraden blev styrket på sigt.

Webdesign og konverteringsoptimering

Grundet den nye mængde trafik, som Exotix Mix ville få gennem betalt annocering og influencer marketing, var det vigtigt, at Exotix Mix webshop var konverteringsoptimeret.

Her gjorde vi brug af en kreativ og datadreven tilgang, som var baseret på data fra tidligere adfærd på hjemmesiden. Vi kiggede på best-practice, tidligere learnings og værktøjer som Google Analytics, hvorved der skabtes en kombination, der resulterede i en hjemmeside, hvor der kun var få klik til betaling.

Den informative og visuelle kunderejse blev en essentiel del af websitet. Grundet det store appetitlige udvalg, blev det en vigtig faktorer at produkternes fremtoning var indbydende og appetitlige, både på skrift og i den visuelle fremtoning. Det betød at vi skar alt unødvendigt indhold fra, for at holde designet enkelt og brugervenligt. Her brugte vi store, flotte og appetitlige billeder af de enkelte produkter med en dybdegående tekstbeskrivelse.

Profitabel marketing gennem leadgenerering

For at indsamle den indkommende trafik fra betalt annoncering og Influencer marketing, havde vi integreret mailsystemet, Klaviyo, med deres CMS system. På hjemmesiden blev forbrugeren mødt af en pop-up sign up efter page-load, som tilbød en belønning ved at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Ved tilmelding, blev den indtastede email adresse overført automatisk til en oprettet liste på Klaviyo. Herfra røg kontakterne automatisk i et velkomst flow, hvor de modtog deres belønning i form af en rabatkode. Med denne tilgang sikrede vi os 2 ting:

  1. At de, der besøger Exotic Mix og tilmelder sig nyhedsbrevet, er oprigtigt interesseret i produkterne og derfor mere profitable på sigt, da der ikke skal bruges et yderligere budget for at lave et mersalg.
  2. At de, som tilmelder sig, med stor sandsynlighed vil åbne den automatiserede mail med det samme og dermed forhøje Exotic Mix leveringsevne af mails, så mails fremadrettet ender i indbakken frem for spam mappen.  

Udover velkomst flowet, havde vi udformet og opsat automatiserede retargeting flows, der blev tricket af en bestemt handling på hjemmesiden. Det indebar blandt andet: Kunden havde tilføjet et produkt til kurven, forladt betaling eller kigget på et produkt. Herfra opsatte vi de korrekte parametre og filtre, så kunden ville modtage det korrekte budskab som med størst sandsynlighed vil bevirke til et potentielt salg.

Med email marketing blev det primærer fokus, at øge genkøbsfrekvensen, og på den måde maksimere den enkelte kundes livstidsværdi. 

Resultater

Efter at Exotic Mix har indgået et samarbejde med Growbix, har vi, i fællesskab, skabt et marketing setup som afspejler værdien af de budskaber, som Exotic Mix tilbyder, og ramt den rette målgruppe til en ønsket handling på websitet. Vi har formået at influere og ramme folk gennem influencer marketing og betalt annoncering, samt skabt en stor kundeliste på deres e-mail platform, som måned efter måned har været med til at øge livstidsværdien for den enkelte kunde. 

Kombinationen har skabt en profitabel vækst-komet med en månedlig omsætning på over en halv million. Det er en stigning på intet mindre end 1.100% i månedlig omsætning på kun et år. 

Med learnings og en konstant udviklende strategi, kombineret med Exotic Mix store passion for deres håndværk, er vi overbeviste om, at Exotic Mix inden for kort tid bliver markedsledende indenfor delikatesser og specialiteter.

1
% stigning i omsætning
1
% STIGNING I SPEND
1
% stigning i ROAS

Skal vi skabe samme resultater for dig?