Facebook essentials:
3 taktikker som booster dit onlinesalg

“Facebook & Instagram annoncering er en af de mest effektive kanaler til at skabe awareness og salg på din webshop….”

Facebook essentials: 3 taktikker, som booster dit onlinesalg

Facebook & Instagram annoncering er en af de mest effektive kanaler til at skabe awareness og salg på din webshop. Hvis du er igang med annoncering på Facebook nu,  har du taget de første skridt mod en markedsføringskanal, som potentielt kan skabe dig en masse omsætning. Jeg vil her præsentere dig for 3 taktikker med annoncering på Facebook, som har skabt resultater for flere danske virksomheder. Enjoy!

1. Kohorte analysen

Den første taktik er Kohorte analysen. Det er nok det mest effektive værktøj i Facebooks annonceplatform. Under en kohorte analyse sporer man en række brugere, som har fælles træk baseret på adfærd på din hjemmeside, for at se hvornår de udfører en specifik handling. 

Hvis du gør brug af dynamiske produktannoncer til retargeting på Facebook,  skal du virkelig læse med her. Med en kohorte analyse kan du se hvor lang tid der går fra en kunde besøger din side for første gang til de foretager et køb. 

Hos Growbix har vi sparet virksomheder mange tusinde kroner ved hjælp af denne taktik. Mange virksomheder kører retargeting perioder på flere uger, selvom konverteringsperioden på deres produkt typisk er få dage. Hvis konverteringsperioden ligger på få dage, bør du rykke hele dit budget til de få dage, og jeg kan nærmest garantere dig for din ROAS på dynamiske produktannoncer vil gå helt i vejret, og du vil mærke ekstra salg på hjemmesiden. 

Hop ind i Facebook Analytics under “Kohorte”, opret din første kohorte analyse og få en masse indsigt i købsperioden i din virksomhed.

Resultat:
Baseret en kohorte analyse ændrede vi retargeting perioden for en kunde fra 28 dage til 7 dage og fik følgende resultater:

  • 9 % fald i spend. 
  • 72% øget ROAS.
  • 38% fald i CPA.

2. Broad Dynamic Ads

Driver du webshop gør du måske allerede brug af dynamiske produktannoncer til retargeting. Det er en effektiv funktion, hvor du annoncerer produkter til kunder, som har besøgt din side, men ikke konverteret. Her viser du dynamisk produkter til kunder baseret på deres adfærd på din side.

Den funktion vi skal omkring nu, minder utroligt meget om retargeting funktionen. Den store forskel er dog, at du viser produkter til personer, som ikke har besøgt din side endnu. Dette kaldes for Broad Dynamic Ads.

Når du følger de normale trin i opsætningen af en retargeting kampagne, så vælger du “Find prospective customers even if they haven’t interacted with your business” i stedet for“Retargeting ads to people……….”.

Det lyder måske lidt for smart i en fart, men det er faktisk en effektiv funktion, som Facebook tilbyder her.

Med denne funktion rammer du faktisk folk, som har vist interesse i den type produkter du sælger eller produkter, som minder om! Når du bruger funktionen, vil personer automatisk få vist produkter, som matcher deres interesse.

Kort sagt, så vil du med denne funktion kunne stjæle kunder fra dine konkurrenter.

Ved at arbejde med Broad Dynamic ads fik vi følgende resultater:

  • Spend: 13.517 kr.
  • Omsætning: 109.493 kr.
  • ROAS: 8,74

3. Win back annoncer

Denne taktik er simpel, men effektiv.

Vi er erfarer at en ny kunder i gennemsnit koster betydeligt mere at konvertere end en eksisterende kunde. Med win back kan du med et lille budget skabe en stor meromsætning. Ved brug af eksempelvis dynamiske produkt annoncer, kan du vælge en brugerdefineret kombination af en målgruppe af tidligere kunder, men som ikke har købt i en bestemt tidsperiode. 

Ram den målgruppe med et fordelagtigt budskab, som en rabatkode, gratis fragt eller bare nyheder på jeres shop, og i vil have god mulighed for at skabe meromsætning med go’ ROAS.

Her er de resultater Growbix fik med en kunde ved brug af Win Back Annoncer over 3 måneder:

  • Spend: 12.900 kr.
  • Omsætning: 239.037 kr.
  • ROAS: 18,53

Skal vi booste dit online salg?