Marketing mixet

“Uanset hvilken kanal din målgruppe er på, om kanalen er arbejdsfokuseret eller bare generel tidsfordriv, så er det stadigvæk…”

Marketing mixet - det vigtigste i digital marketing

Digital marketing er kommet for at blive, og det betegnes mere og mere som marketing end digital marketing, fordi det er så en essentiel del af en virksomheds marketing setup. Der er dog en fejl vi ser flere virksomheder, og bureauer begå. De fokuserer udelukkende på en enkelt kanal, og arbejder med en enkelt kampagne. 

Vi ser virksomheder fokusere udelukkende på bl.a. Facebook, E-mail eller Gooogle annoncering. Hvorfor er det en fejl tænker du måske? 

Fejlen er at virksomhederne er kanal & cookie fokuseret i stedet for målgruppe og persona fokuseret. 

I praksis betyder det at virksomheder leder efter deres kunder gennem traditionelle kanaler, i stedet for at finde kanaler deres kunder/målgruppe er på. Det betyder typisk at virksomheder holder sig til 1-2 kanaler og er derfor begrænset i salg og vækst. Du skal annoncere på alle de kanaler din målgrupper er på. Om du både skal annoncere på Facebook, Instagram, Messenger, Google, E-mail, Pinterest, Snapchat, LinkedIn, TikTok, TV, Amazon, Blogsider osv. Så skal du bare være på de kanaler, så længe din målgruppe er der. Det er sådan du slår konkurrenterne gennem digital markedsføring. 

Vi lever i en tid, hvor kunder både søger på Google, har en e-mail og en profil på adskillige sociale medier som bl.a. Facebook, Instagram & LinkedIn. Uanset hvilken kanal din målgruppe er på, om kanalen er arbejdsfokuseret eller bare generel tidsfordriv, så er det stadigvæk den samme målgruppe som passer til dit produkt. Personerne i din målgruppe har de samme værdier og interesser om de sidder på LinkedIn, Snapchat, Desktop eller mobil. Derfor skal du være på annoncere på begge kanaler og enheder, om dit produkt er B2B eller B2C. Det vigtigste er du skal have en klart defineret målgruppe, og derefter identificere hvilke kanaler de er på. 

Du kan definere din målgruppe ved at finde ud af hvem dit produkt skaber direkte værdi for. Det gør du ved at få indsigt i dine eksisterende kunder og danne personaer ud fra den indsigt. 

Med personaer kan du få indsigt i kunde data og udarbejde personlige oplevelser og budskaber i dine annoncer, som passer perfekt til din målgruppe, uanset hvilken kanal eller enhed de sidder på. 

Måden du kan få indsigt i din kundedata er ved at bruge en CDI(Customer Data Infrastructure). Hos Growbix bruger vi Segment.com, som CDI for vores kunder, og vores interne marketing. Det giver os mulighed for at samle og matche kundedata på tværs af kanaler og enheder, da det har en direkte integration til de fleste digitale marketing kanaler. Har du eksempelvis en kunde, som har købt på din webshop, men også er tilmeldt nyhedsbrevet og er blevet stimuleret af annoncer gennem sociale medier, så vil Segment.com matche brugerens id på tværs af kanalerne og enhederne, og du vil i dit dashboard se en kunderejse og de kanaler den enkelte bruger er på. Du kan også lave statistik på brugere der har lignende adfærd som den enkelte persona. Og på den måde vil du have et klart billede af hvilke kanaler og enheder dine mulige kunder er på. Dataen vil du kunne integrere med marketing kanalerne som målgrupper, og annoncere til dem.

På den måde vil du have grundlaget for at skabe personlige budskaber i din marketing på tværs af de kanaler, enheder og det trin i kunderejsen din målgruppe er på. På den måde vil du skabe mere værdi for din målgruppe og du vil nærmest med garanti få et positivt afkast på din annoncering.

Skal vi hjælpe dig med at øge omsætningen gennem et digitalt marketing mix?