Kombinationen af strategi og skalering har været så effektiv, at Totteland nåede deres første månedlige millionomsætning i September 2020 – og de er kun på vej opad.

Om Totteland - Sådan nåede Totteland.dk en månedlig millionomsætning på under 10 måneder

Totteland.dk er en 100% danskejet og E-mærket virksomhed, som sælger det nyeste inden for hundeudstyr. Det hele startede med en lille hvid bomuldshund, Fie, som er Tottelands kontorhund, smagsdommer og maskot. Ved at bruge Fie, skabes der en personlig og relaterbar kommunikation til deres kunder. De fokuserer på et godt udvalg, god kundeservice og kvalitetssikring, som også afspejles i deres gode anmeldelser.

Totteland blev etableret i December 2019, hvor de sidenhen har oplevet fin vækst og god respons på deres produkter, som har ledt til tilfredse og tilbagevendende kunder.

Baggrund for samarbejde

Grundet deres korte levetid, manglede Totteland en smule erfaring med e-handel i forhold til funktionalitet, design og digital markedsføring. De havde brug for en eksekverbar plan og strategi, til at skalere webshoppen gennem digital markedsføring, content produktion og konverteringsoptimering af hjemmesiden.

Hos Growbix, var vores opgave at analyseres deres KPI’er på onlinesalg og markedet, hvorved vi kunne udarbejde en vækststrategi, der fungerede på tværs af forskellige marketingkanaler. Strategien indeholdt, blandt andet, en konverteringsoptimering af deres nye webshop. produktion af video og billedmateriale til marketingaktiviteter og hjemmeside. Vi kreerede en eksekverbar marketingstrategi, som fungerede på tværs af Facebook, Google, E-mail og Affiliate marketing.

Konverteringsoptimering af Tottelands webshop

Baseret på Tottelands historik, udførte vi en konverteringsoptimering af hjemmesiden. Vores tilgang til konverteringsoptimering er kreativ, med en datadreven tilgang baseret på brugeroplevelse og adfærd. Eftersom Totteland allerede havde en hjemmeside, var der en lille mængde UX data på hjemmesiden, som vi arbejdede ud fra. Vi brugte best-practice og tidligere learnings fra lignende brancher, samt en kombination af Google Analytics og Hotjar, hvorved vi udarbejdede en webshop, som fokuserede på flere konverteringer.

Baseret på Totteland.dk’s anbefalede marketing og vores tidligere learnings, kunne vi definere følgende fokuspunkter:

  • Hjemmesiden skulle optimeres til mobiltrafik, da marketing strategien fokuserede på sociale medier og influencer samarbejder.
  • Konverter flere besøgende til købende forbrugere gennem rådgivning og sikkerhed. Hermed skulle interfacet holdes minimalistisk og enkelt, med det informative i centrum.
  • Rådgivningen, som ligger i materialer og sikkerhed, skulle være letlæselig og forståelig.

Resultatet var en enkelt hjemmeside, med det visuelle i centrum, som var mobiloptimeret, og hvor hvert produkt havde en unik størrelsesguide. Det medførte, at der kun var 4 klik fra besøgende til betalende kunde.

Konverteringsoptimering af hjemmesiden gjorde at der kun var 4 klik fra besøg til betalende kunde

Produktion af content

Nøglen til succes for Totteland, og enhver forretning i branchen, er visuelt og informativt indhold, hvor glæden ved brug af hundeudstyr afspejles. Indholdet skal desuden give en indikation om, hvordan produkterne giver værdi for forbrugernes hund.

Hos Growbix har vi en systematisk tilgang til konverterende indhold, som i dette tilfælde, bestod af følgende trin:

  • Identificere og beskrive brandets værdier i fællesskab med brandet.
  • Identificere og beskrive målgruppens værdier på baggrund af en målgruppeanalyse.
  • Udarbejde designmanual til foto og video optagelserne.
  • Etablere en visuel profil, der understøtter brandets budskaber i fællesskab med brandet.
  • Planlægge optagelsesdage ved koordinering af lokation, modeller og rekvisitter.
  • Skyde optagelserne.

Efter optagelserne går vi videre til redigeringsprocessen. Her er det vigtigt, når der arbejdes med konverterende content, at indholdet optimeres til de enkelte kanaler, hvor indholdet skal vises.

Eksempelvis har vi bedst erfaring med 15-sekunders videoer til annoncering på sociale medier i formatet 4:5, hvor budskabet kommer inden for 3 sekunder. Eftersom størstedelen af brugere på sociale medier browser uden lyd, er det nødvendigt med undertekster i videoerne.

Til hjemmesiden brugte vi det klassiske 16:9 format, som fylder hele skærmen. Brugere, som besøger din hjemmeside, har allerede fået en interesse for brandet og vil gerne se mere til produkterne og shoppen.

Helt konkret udarbejdede vi det samme indhold til forskellige kanaler, men optimeret til mobil og hjemmeside. Baggrund for det var at skabe en rød tråd mellem indholdet på sociale medier og på hjemmesiden. På den måde fortalte vi det korrekte budskab til den korrekte bruger på det korrekte tidspunkt.

Ved opsamling af e-mails sikrede vi, at de der besøger Totteland, som ikke køber, ikke går tabt, samt at Totteland.dk ikke skulle bruge yderligere budget på at fange brugeren igen.

Digital marketing strategi og eksekvering

Eftersom Totteland havde et beskedent salg og kendskabsgrad, behandlede vi casen som en go-to market strategi, hvor vi først fokuserede på at generere billig trafik og konvertere trafikken til leads og betalende kunder. Da Totteland sælger et produkt, som bruges af hunden, er det vigtigt at fange brugernes interesse og ramme dem med informativt indhold. Indholdet var stærkt, hvorved det var let at fortælle om produkterne gennem stærkt visuelt indhold. Derfor var marketing strategien at arbejde med følgende kanaler:

  • Betalt annoncering på sociale medier.
  • Influencer marketing.
  • E-mail marketing og automation.
  • Google Ads.

Annoncering og opsamling af trafik

Eftersom der var fokus på at øge Totteland’s omsætning og konverteringsrate på samme mængde trafik, var det nødvendigt at opsætte korrekt tracking på deres webshop gennem Facebook Pixel og E-mail system. Dermed kunne vi fange brugernes adfærd og handle derudfra.

I det arbejde, vi udførte for Totteland, havde vi to fokusområder:

  • Opsamling af e-mails.
  • Retargeting og automations.

Ved opsamling af e-mails sikrede vi, at de der besøger Totteland, som ikke køber, ikke går tabt, samt at Totteland.dk ikke skulle bruge yderligere budget på at fange brugeren igen. I fællesskab med Totteland, blev en sign-up formular opsat gennem e-mailsystemet Klaviyo, hvor en belønning ved tilmelding til e-mail listen blev tilbudt. Når værdien skabes gennem gated gifts eller content, oplever vi en stor stigning i konverteringsraten, i forhold til et standardiseret budskab om at brugeren skal tilmelde sig deres e-mail liste.

Efter Facebook Pixel var blevet installeret på Totteland’s webshop, blev relevant data tilgængeligt i Facebook Analytics. Her udarbejdede vi blandt andet en kohorte analyse, hvor kunderejsen blev vist over tid. På den måde kunne vi se, hvor lang tid det i gennemsnittet tog kunder fra at besøge Totteland.dk til de tilføjede til kurv eller købte. Baseret på den data, kunne vi tage udgangspunkt i hvor lang tid retargetings kampagner på henholdsvis Facebook og E-mail skulle køre, samt hvor budgettet skulle placeres, efter en kunde havde besøgt hjemmesiden. Med Facebook annoncering arbejdede vi med en kombination af dynamiske og branding annoncer på bottom-funnel niveau. I den dynamiske retargeting blev kunden, efter de har kigget på et produkt eller tilføjet produkt til kurv, mødt med en annonce, som indeholdt de produkter, som de havde interageret med og understøttet af et købsorienteret budskab. I branding annoncerne blev de i stedet mødt af købsorienterede videoannoncer med teamet bag Totteland.dk. Baggrunden for det, var opbygge tillid til brandet.

Retargeting kampagner blev understøttet på e-mail automations til brugere, som ikke havde tilmeldt sig gennem Totteland’s sign-up form. Budskaber og produkter vist i tilsendte e-mails var, ligesom Facebook annoncerne, baseret på brugernes adfærd.

Ved at etablere Kohorteanalysen, havde vi et godt udgangspunkt til at bestemme retargeting perioderne på både Facebook og E-mail. Ved at fokusere budgetterne til bedst konverterede perioder øgede vi deres ROAS betydeligt.

Resultater

Totteland oplevede en væsentlig stigning i deres konverteringsrate og omsætning med samme mængde trafik i de første måneder. Det understreger, at Facebook, E-mail og Influencer marketing er nogle af de mest effektive kombinationer inden for marketing. I takt med den stigende omsætning gennem øget konverteringsrate, var det tid til skalering, som foregik gennem Facebook, Google og Influencers. Her skabte vi en stor mængde trafik, som kom gennem Totteland’s gennemtestede marketing tragt. Kombinationen af strategi og skalering har været så effektiv, at Totteland nåede deres første månedlige millionomsætning i September 2020 – og de er kun på vej opad.

1
% KONVERTERINGSRATE
1
%ROAS
1
KR. PR. LEAD

Skal vi skabe samme resultater for dig?